Om at ville være en grævling

GRÆVLINGEDAGE er en barsk historie om ikke at ville i skole. Om hellere at ville bevæge sig ned i et trygt grævlingemørke, hvor der ikke er larm, skolegårde, gymnastisk og gruppearbejde. Om at blive nødt til at trække sig væk for at kunne trække vejret.

Pelle kan nemlig ikke rigtig finde sig selv og sin plads i skolen. Der er for meget larm, for meget kaos. Han har svært ved at agere i det og rumme det. Kaia Dahle Nyhus formår på ganske ubehagelig og samtidig formidabel vis at illustrere Pelles voldsomme ubehag i skolen. Hvordan knuderne i maven og hovedpinen omslutter ham i et kaotisk mørke, og hvordan han lider.

Til at starte med er der ikke nogen, der hjælper Pelle med at finde sin plads i skolen. Moren bliver irriteret. Læreren forstår ham ikke. Til sidst formår Pelles far dog at få hul på bylden, og forældrene får sammen med læreren fundet ud af, hvordan der også kan blive plads til sådan en som Pelle på skolen. Det, der starter mørkt, slutter lyst.

Der er helt sikkert mange, der kan identificere sig med Pelle, og de følelser han har. Gro Dahle beskriver med stor præcision, hvordan skolevægring føles. Og hun viser også, hvordan problemet med skolevægring kan løses. Men det bliver gjort med lidt for mange ord, samtidig med at det næsten bliver lidt for belærende. Det ender lidt som en slags how-to-bog for forældre og lærere – og det er lidt ærgerligt.

Grævlingedage af Gro Dahle (Ill.: Kaia Dahle Nyhus)
Billedbog (5-10 år), 270 kr.
Juni 2021, Jensen og Dalgaard

Skriv et svar